21/05/2017

Gosha Rubchinskiy: prawda kontra fałsz


Gosha Rubchinskiy, rosyjski projektant pochodzący z Moskwy, to jeden z prekursorów współczesnej, radykalnej mody. Do współpracy, zamiast ekskluzywnych marek, wybiera firmy, które z biegiem lat straciły na popularności - Fila, Kappa, Sergio Tacchini, Champion - i wskrzesza je do życia. Jeden z jego najgłośniejszych pokazów odbył się w Kaliningradzie, gdzie Rosjanin zaprezentował kolekcje sygnowaną logiem Adidasa. Zapytany o swój sukces odpowiada, że Moskwa i młodzież są dla niego najważniejsze, a popularność jego wizji mody jest przewrotnym dziełem przypadku.

Estetyka projektanta, momentami skłaniająca się w stronę kiczu, mocno nawiązuje do wizerunku dresiarzy z postsowieckich blokowisk, co dodatkowo podkreślają specjalnie selekcjonowani modele zatrudniani przy pokazach i sesjach lookbookowych Rubchinskiy’ego. Wygląd ulicznego buntownika stał się na tyle pożądany, że powstała nawet agencja Lumpen, rekrutująca modeli i modelki wprost z moskiewskich blokowisk, których uroda daleko odbiega od znanych nam ideałów piękna. Wzorcowy model to przeciętny nastolatek, który na twarzy ma wypisaną autentyczność. Można powiedzieć, że Gosha lansuję modę na codzienność: „Wydaje mi się, że ludzie po prostu lubią słuchać prawdziwych, interesujących historii. Chcą dowiedzieć się więcej o Rosji i tutejszych dzieciakach. Moda jak nigdy dotąd interesuje się młodymi ludźmi i tym, co myślą na temat mody, ubrań itd. Młodzi mają ogromne pokłady energii, więc to ona gra w tym wszystkim kluczową rolę. […] Gdy kogoś spotykasz, to od razu ją czujesz albo nie. Inspirują mnie różni chłopcy z różnych stron świata, którzy mimo wszystko mają podobne myślenie. Moja kolekcja ich łączy”. Wspaniałym przykładem potwierdzającym autentyczność wypowiedzi projektanta jest pokaz jesienno-zimowej kolekcji na rok 2017, do którego ścieżką dźwiękowa były krótkie wypowiedzi idących w nim modeli, mówiących jak się nazywają, co robią, co lubią i o czym marzą. Problem buntu przeciwko kanonom piękna narzucanym przez świat mody jest często poruszanym tematem. Swoje poglądy na ten temat wyrażają nie tylko ludzie zainteresowani środowiskiem modowym, ale także bezpośrednio zaangażowani w branżę show-biznesu: modelki i modele, fotografki i fotografowie, projektantki i projektanci etc. Topmodelka Cara Delevingne, goląc głowę na łyso, na swoim profilu na Instagramie zamieściła taki post: „To wyczerpujące, gdy cały czas z góry narzuca nam się, jakie powinno być piękno. Jestem zmęczona tym, że to społeczeństwo definiuje je za nas. Zrzuć z siebie ubrania, zetrzyj makijaż, obetnij włosy. Pozbądź się wszystkiego, co materialne. Kim jesteśmy? Jak definiujemy piękno? Co jest dla nas piękne?“. Zmiana fryzury to jej manifest indywidualizmu, skierowany przeciwko ustalonym kanonom, i walka o prawo do akceptacji różnorodności i naturalności.

W swoich kolekcjach Gosha Rubchinskiy silnie zaznacza odniesienia, do których nawiązuje: sytuacja polityczna Rosji, egzotyka Wschodu, zimna wojna. Kluczową rolę dla jego projektów stanowią chłopięce subkultury, takie jak piłkarscy chuliganie, techno dzieciaki i skejci. Ci ostatni odciskają na nim szczególne piętno, ponieważ projektant jako nastolatek sam jeździł na deskorolce. Mówi, że w skateboardingu uwielbia autentyczność: „Skejci mają swój własny styl, swoje własne triki i swoje własne ciuchy. To sprawia, że ta scena jest interesująca i inspiruje między innymi mnie”. Rubchinskiy mówi o modzie skaterskiej, że musi być przede wszystkim wygodna, do noszenia na codzień. „Bluza wciągnięta w spodnie, białe skarpetki naciągnięte na nogawki, smutna, łysa głowa, cyrylica i loga podróbek z bazaru. Taka jest rzeczywistość Goshy z Moskwy, którego kocha Nowy Jork, Tokio, Paryż i Rzym.” 

Projektanci z całego świata często nawiązują do wyrazistych subkultur, wykorzystując ich cechy charakterystyczne i atrybuty. Retro z lat 40. i 50., punk z lat 70., grunge z 90. i nieśmiertelny rock - to tylko kilka nurtów, z których garściami czerpie świat mody. Natapirowane irokezy i kolczyki w uszach to jedna z najbardziej charakterystycznych cech wizerunku punkowców, ale motywacją do wyrażenia siebie przez krzykliwy wygląd dla tej grupy młodych ludzi była nie tyle potrzeba szaleństwa przeciwko przeciętności, ale protest i bunt przeciwko wszelkim instytucjom. „Młode zespoły swoją muzyką i odważnymi tekstami krytykowały ówczesny rząd i sytuację gospodarczą. Zbuntowana ideologia młodych punkowców szła w parze z charakterystycznym sposobem ubierania się. Rozdarcia na ubraniach, agrafki, „ostre“ napisy na T-shirtach, dziwaczne fryzury i glany – tu nie było miejsca dla grzecznych chłopców. [..] W tym czasie zaczęła projektować Vivienne Westwood. Jej charakterystyczny punkowy styl funkcjonuje do dzisiaj. Moda nie pierwszy raz sięga po te ekstrawaganckie inspiracje”. Współcześnie kreuje się pogląd, że cechą łączącą ze sobą podarte swetry i dresowe ubrania jest antyestablishmentowy wydźwięk, odgrywający kluczową rolę w życiu zbuntowanych nastolatków. Sam Gosha określa to zjawisko jako nieustanne, ludzkie zainteresowanie coraz to nowymi opowieściami. Rynek zmienia się równolegle do historii, a moda i jej zainteresowanie aktualną sytuacją młodych ludzi jest środkiem wyrazu dla wielu projektantów.

Nikt nie spodziewał się, że rosyjski projektant wywrze tak poważny wpływ na aktualne globalne trendy - nawet sam Rubchinskiy. Mimo tego, że proponowana przez niego moda odbija się głośnym echem po całym globie, on sam zdaje się nie przywiązywać do tego większej uwagi. Jego priorytetem jest wykreowanie artystycznej wypowiedzi, opowiedzenie o własnej wizji poprzez dostępne mu narzędzia - modę, fotografię, film. „Rosjanie to bardzo szczerzy ludzie. Śmiejemy się, nienawidzimy i kochamy, bo w coś wierzymy. Idea wewnętrznych przeciwieństw jest dla nas obca. Dla nas wszystko jest takie, jakie jest”. Gosha Rubchinskiy - świadomie lub nie - kreuje trend na autentyczność, gdzie codzienne życie przeciętnego nastolatka jest o wiele bardziej interesujące, niż splendor show-biznesu. Walka z przekłamaniem i idealizacją we współczesnej modzie to temat poruszany nie tylko przez projektantów. Nienaganne wzorce, jakie dyktują nam pokazy mody, kampanie lookbookowe, czy - przede wszystkim - media społecznościowe, to nierzadko przyczyna chorób i depresji, z którymi walkę podejmują artyści, literaci, lekarze itd. Coraz częściej w Internecie spotyka się także kampanie społeczne, dzięki którym każdy człowiek może się wypowiedzieć i zaangażować. Akceptacja samego siebie to dla młodego człowieka podwalina do zbudowania silnej osobowości i wiary we własne marzenia. 

Lubię prawdziwe rzeczy. Gdy zaczynam pracować nad nową kolekcją, od razu wiem, że nie chcę tworzyć nic dziwnego ani wynaturzonego” - kolekcje Goshy to przede wszystkim proste, wygodne ubrania do noszenia na codzień. Mimo tego, że niewiele mają wspólnego z powszechnie znanym wizerunkiem świata mody (luksusowym i wspaniałym), bohaterzy jego opowieści piszą własną, równie ważną historię.




No comments:

Post a Comment